تحميل رواية 1734 لورين و جونغكوك pdf عبر wattpad
تحميل رواية 1734 لورين و جونغكوك pdf عبر wattpad

تحميل رواية 1734 لورين و جونغكوك pdf عبر wattpad

Rayan
2022-07-07T16:11:11+03:00
بانوراما
Rayan6 يوليو 2022

تحميل رواية 1734 لورين و جونغكوك pdf عبر wattpad والتي أحدثت ضجة واسعة خلال الساعات الماضية وسط رواد منصات الإنترنت المختلفة في العالم العربي. بين مؤيد لحذف الرواية من منصاتها الرسمية وبين معترض على ذلك. وفيما يلي أهم التعليقات الورادة عبر منصات التواصل الاجتماعي حول الرواية.

قالت إحدى الناشطات: “حابة اقول رأيي في رواية 1734 واتمني أن تحترمو رأيي واللي عايز يناقشني فباحترام لطفا، شايفة حقيقي أن الرواية جنسية بحتة وان مفيهاش قصة تحترم حتى قصة الحب اللي فيها مريضة ومفيش حاجة من ديه ممكن تحصل في الواقع ابدا مفيش حد هيتحرش بيكي ويتعدي عليكي وبعد كدة قلبك يميل ليه ده شئ غير منطقي تماما غير لو البطلة فعلا كانت مستمتعة بده ومكانتش رافضة الفكرة عكس ما الكاتبة وضحت، مش شايفة اي فعل لطيف جونغكوك عمله في الرواية يخلي لورين تقع في حبه”.

وأضافت، “شايفة أن ماضي الابطال اللي عكسته في 1836 كان حلو جدا عيطت كتير فيها وحسيت بمشاعر كتير واتعاطفت مع الابطال وحقيقي كانت حلوة وتحتوي علي قصة علي الاقل. شايفة أن الطريقة اللي اتعالج بيها جونغكوك في 1734 بعد كل اللي تعرض ليه في 1836 غير منطقية تماما جونغكوك عاني من حاجات كتير جدا في 1836 مش معقول مرة واحدة هيتعالج علشان بنت صغيرة جونغكوك المفروض أنه مريض ومحدش هيتعافي من مرضه بالسهولة ديه علشان حب”.

تحميل رواية 1734 لورين و جونغكوك pdf عبر wattpad

وقالت أخرى، “أنا مش ضد المحتوى الـ sexual طول ما هو عليه warning ولسن معين، عشان أكيد الأعمار الصغيرة مينفعش تقرأ sexual، بس إعتراضى على الرواية إنها بإسم جونغكوك، إستخدام إسم فنان محترم فى عمل sexual، مش شيء جميل، ومعروف إنك ذكراه عشان تلمى ريتش أصل إيه اللى يخليكِ تتكلمى على مفضلك فى رواية منشورة بالشكل د بدون هدف لم الريتش، ود مش صح إنت بتضريه وبتضرى بسمعته، إنك تتكلم عن فنانك كده عشان أيًا يكن د مش صح لإنه مش شات صاحبتك هقولك عادى وحقك، لا د إنت بتنشرى عنه علنًا وبتسببيله صورة مش جيدة، فـ لو عاوزة تقدمى محتوى sexual إستخدمى أسماء عادية لشخصيات خيالية مش مشاهير، ومتدخليش المشاهير فى قصص هما أصلًا ضد فكرة إن حد يعمل عليهم كده”.

وقالت Vk’s Mariam في منشور عبر حسابها على فيس بوك: “بصوا معلش خلينا متفقين ان رواية 1734 من كل النواحي غلط، بس ده مش معناه اني بهاجم رين. بس عمتا الرواية نازلة بوجه عام وفي اطفال قرأوها وفي كبار قرأوها وكلهم اجمعوا على ان الرواية صريحة ونازلة بأدق تفاصيلها يعني كانت ممكن تكون مختصرة عن كده حتى لو فكرت الرواية بالنسبالك ليها معنى مكانش لازم تكون بالوضوح والصراحة دي لان اصلا كون انك تقرأ رواية جن_سية وتتخيل تفاصيلها في دماغك ده حرام وميفرقش عن انك تكون بتتفرج على فيديو إبا_حي فلو انت قصدك ان الرواية حلوة وبيس الدنيا وعادي يبقى انت مبدأ انك تتابع الإبا_حيات عمتا بالنسبالك عادي كل واحد كان ليه وجهة نظر في الرواية ودي وجهة نظري النهائية لاني الاول كنت بدعم البنت لحد ما قرأت كام بارت من الرواية وتأكدت بنفسي انها لا تصلح فعلا للقراءة”.




كلمات دليلية
رابط مختصر
Rayan

صحافية فلسطينية من غزة، أعمل حالياً مدير التحرير لدى غزة تايم.

اترك تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *


شروط التعليق :

عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الالهية. والابتعاد عن التحريض الطائفي والعنصري والشتائم.